Siirry pääsisältöön

Pian kerjäsin Kirstulta rapsutuksia kuin koira

Jotenkin minä taannuin lapsen tasolle Kirstun seurassa. Hänhän kohteli minua alun perinkin niin kuin lasta: huolehti minusta ja keksi tekemistä. Hän kysyi oliko minulla varmasti lämmin, kun pidin hänelle seuraa hänen juoksuttaessaan villihevostaan. Piti vielä kättään pipollaan sen näköisenä, että olisi vetänyt sen päästään ja puettanut sen minulle, jos minun todella olisi ollut kylmä. Hän piti huolta, että sain mehua taukotuvassa ennen kuin se loppui, ja että minullekin riitti keksipaketista niitä vaaleita ainoita hyviä keksejä, joita kaikki söivät mieluiten. Hän pyyhkäisi täysin luonnollisella liikkeellä olemattomat roskat vaatteistani ja muisti aina nykiä takinkaulukseni ylös kun menimme ulos. Tarpeeksi monta kertaa niin tehtyään hän uskalsi silittää poskeani kämmenselällään. Ensin tosin nopeasti ja varovasti, ihan kahdella sormella, seuraten tarkasti mitä siitä ajattelisin. Ja minä tietenkin rakastin sitä, että joku hoiti minua. Pian kerjäsin rapsutuksia häneltä niin kuin Crimikseltä, niin kuin olisin koira, ja teeskentelin iloisesti kymmenen vuotta ikäistäni nuorempaa jotta Kirstu jatkaisi minun hoitamistani.

Eräänä iltana harjasin hevosta hänen kanssaan. Ulkona oli ihan hirveä sää: tuuli niin että nuoret koivut taipuivat kaksinkerroin. Tallissa oli kuitenkin niin lämmin, että olimme tunkeneet takkimme puolittain ulos karsinan kalterien välistä paremman naulakon puutteessa. Selvittelin Twistin harjaa, ja kun Kirstu sai hevosen vasemman kyljen harjattua, hän kiersi takaani aloittamaan hevosensa kaulan sukimista oikealta puolelta. Ajattelin että sellaista elämäni olisi jos minulla olisi isosisko, ja yhtäkkiä minusta tuntui sopivalta painaa nenäni ja otsani hänen poskeaan vasten.
Hän ei säikähtänyt sniff kissiäni. "Chai mitä sä nyt?" hän kysyi vain täysin rauhallisena, vaikka mietin itsekin jo puolittain hätääntyneenä, että mitä oikeastaan tein ja mitä jos hän tulkitsisi sen väärin. Kun en vastannut, hän pudisti päätään ja pörrötti hiuksiani ennen kuin jatkoi hevosensa harjaamista ja alkoi jutella minulle joulusuunnitelmistaan. Siitä tapauksesta ei koskaan oikeastaan puhuttu sen enempää, mutta sen jälkeen tein niin vielä monesti uudelleen. Siitä tuli tavallista, enkä enää murehtinut että aiheuttaisin jonkin väärinkäsityksen.

Ei kestänyt kauaa ennen kuin hän todella otti vastaan sen isosiskon roolin, jota hänelle omalla käytökselläni jatkuvasti tarjosin. Hän alkoi härnätä minua, niin kuin rooliin kuului. Kun hymyilin itsekseni meemeille, hän sanoi että Chailla on joku tyttö siellä puhelimessa ja taputti polveani. Minun kuului vastata siihen mankuva "älääää" ihan niin kuin minulla olisi tosiaan ollut joku tyttö puhelimessa, eikä pelkkiä kissankuvia ja meemejä. Ja sitten käsikirjoituksen mukaan nipistin häntä kyljestä tai muulla tapaa kerjäsin painimatsia. Pikkuveljestä tuli lempiroolini. Sain jopa torkkua sohvalla hänen kainalossaan kasvot hänen kaulaansa vasten, eikä se tuntunut ärsyttävän ketään sen enempää kuin mikään muukaan mitä tein. Hänen vaatteensa tuoksuivat pyykinpesuaineelta ja hänen hiuksensa vähän joltain hedelmältä.

Minun pitäisi joskus kysyä, mitä hän tapasi tehdä kun ei ollut tallilla. Mistä sen tiesi, vaikka hän olisi halunnut tulla joskus pelaamaan vaikka jotain maapohjajhall...
"Chai? Chai? Chai. Chai!"
"Kirstu?"
"Mitä sä nyt haaveilet taas, kun piti sitä ravivolttia harjoitella?"
"Soorii..."
"Vai tuliko kylmä? Ratsasta vaan tänne niin sä voit ottaa nää mun hanskat kun sulla on vaan noi tommoset."

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Chai part two

Kei, piirtänyt Chai Ensin oli Herra Andrei Dorokhov, ja se millä tavalla hänen neuvojaan ei ainakaan kuulu noudattaa . Sitten Kei kirjoitti vastatarinan Chai Sitten tuli Herra Andrei Dorokhov, ja se mihin hänen neuvojaan noudattamalla jouduin . Sitten Kei kirjoitti tämän. Tarina on julkaistu alun perin täällä . Sen on kirjoittanut Kei. Jos mä olisin ollut kuin Chai, olisin varmaan riiputtanut päätäni surkeana. Mutta mä en ollut, joten pidin pääni pystyssä, vaikka se tuntui painavan enemmän kuin mikään. Jos mulla ei olisi ollut Emiliaa.. Ajatus sai omatuntoni kiljumaan. Kai mä olin jollain tasolla totutellut ajatukseen, ettei tyttöystäväni tulisi ehkä enää koskaan takaisin. Pessimisti ei pety, niinhän sitä sanotaan. Mutta enhän mä herranjumala ollut voinut unohtaa mun tunteita. Mitä ihmettä mun päässä tapahtui? Kurkku tuntui karhealta, mutta sain avattua suuni: ”Emilia on tulossa kohta takaisin. Se… loukkaantui..” Jouduin vetämään henkeä monta kertaa sanojen välissä, niin itsepint

Ihana vauva (3. tarina ilman kenguruita)

Aamuja kului. Aurinko nousi samanlaisena joka aamu. Ensimmäinen, mitä näin, olivat aina Ekun hiukset. Harvoin maltoin nousta heti, vaikka ihan vain rivitaloasuntomme takapihallakin oli vaikka mitä tutkittavaa. Ekku veti minua puoleensa paljon voimakkaammin kuin omituiset sisiliskomaiset olennot, joita vilahteli pihassa lämpiminä hetkinä. Ujutin usein käteni Ekun paidan alle. Hänen ihonsa oli lämmin, ja oikeastaan vielä nukkuen hän aina silitti käsivarttani paidan läpi. Joskus nukahdin uudestaan siihen, heräsin pian uudestaan, näin Ekun hiukset ensimmäisenä uudestaan. Kahvi maistui kuulemma erilaiselta. Ei totta tosiaan ollut mitään Juhla-Mokkaa. Googletin, mistä saisi kunnon kahvia, ja kuulemma jossainpäin lähistöllä olisi Suomi-seura. Suomalaisia. He pitivät Suomi-kauppaa, josta saisi ostaa Juhla-Mokkaa, Vaasan Ruispaloja ja Turkinpippuria. Ekku nauroi, että ei tänne olla tultu mitään Ruispaloja syömään. Olin ihan samaa mieltä, haroin hänen hiuksiaan niin että hän sulki silmänsä, ja l

Jos mentäisiin Bangkokiin tai Rovaniemelle

Ekku, piirtänyt Ekku Saattoi haistaa, että kesä oli tulossa. Lunta oli vielä siellä täällä, eikä pihalla olisi tarjennut t-paidalla, mutta Ekun takapihalla tarkeni. Siihen paistoi juuri sopivasti aurinko, eikä siihen osunut tuuli. Pidin jalkojani koukussa edessäni puutarhatuolilla ja katselin Nasua, joka nosti jalkaa johonkin yksinäiseen heinänkorteen. Paljaita varpaitani paleli vähän, mutta muuten oli oikein hyvä olla. Mielessäni kävi, että koskahan olin viimeksi ollut kotona. Pitäisi varmaan käydä sielläkin. Mitähän kesällä? Oli ollut puhetta ukista ja mökistä. Äiti painosti minua Bangkokiin, koska kuulemma juuriinsa tutustuminen tekee ihmiselle hyvää. Kun olin sanonut, että minun juureni ovat kylläkin Espoon lähiössä, äiti oli huokaissut vastahakoisesti puhelimeen, että teki se vieraisiin kulttuureihinkin tutustuminen ihan hyvää. Olisin halunnut sanoa, että jos näin on, miksemme menisi johonkin normaaliin paikkaan, kuten Espanjaan tai Ranskaan. Tai Rovaniemelle: en ole ikinä oik