Siirry pääsisältöön

Sirpaleet

"Heeei!" huikkasin ovesta ennen kuin astuin sisään. Olin tullut Ekun avaimilla. Nasu läähätti, kun otin siltä valjaat pois. Tiet olivat kuivia ja sulia. Tassuja ei tarvinnut puhdistaa.
"Hei!" kuului keittiöstä kireästi, ja heti perään oikein rehevä särkymisen ääni ja mutistu kirosana. Otin koiraa niskasta kiinni sormenpäilläni, vaikka se ei ollut varsinaisesti menossa minnekään. Sillä tavalla talutin sen makuuhuoneeseen ja suljin oven.
"Mitä kävi?" kysyin ennen kuin ehdin keittiöön asti.
"Ei mitää", Ekku väitti edelleen pingottuneella äänellä.

Kun pääsin keittiöön, minun Ekkuni seisoi hyvin rauhallisen, tai oikeastaan jähmettyneen näköisenä ilta-auringossa kauniisti kimmeltävien lasinsirujen keskellä. Missään ei näkynyt verta. Olin itsekin joskus pudottanut samanlaisen Ikean pitkän juomalasin, ja se räjähti aina niin kuin sirpalepommi. Palasin takaisin eteiseen pukemaan kengät jalkoihini. Sitten saatoin läpsytellä ne jalassani keittiöön ja kävellä suurimpia sirpaleita väistellen Ekun luokse. Tuin häntä käsivarresta, kun hän tasapainoili kengät jalkoihinsa.

"Mun pitää kertoo sulle yks juttu", hän kuiskasi päästyään taas kahdelle jalalle seisomaan.
"Okei ai-Sunstra. Nasuki on - pitäs kai juottaa se - voiks tää odottaa niin kauan että siivotaan eka?"
"Ei."
Pidin Ekkua vieläkin kyynärvarresta kiinni. Huomasin, että hymyni oli muuttunut kummalliseksi irvistykseksi. Sydän alkoi takoa rinnassani lujempaa kuin aikaisemmin lenkillä järkyttävän ison irtonaisen susikoiran tullessa vastaan. Ekku puristi käsivarttani. Jotenkin katseeni ajautui hänen sormiinsa. Ekulla oli melko lyhyet kynnet. Sirot ja pienet, kun vertasi minun kynsiini. Paljon vaaleampi iho kuin minulla. Kynnet olivat painuneet ihooni. Nanosekunnin ajan ajattelin epämääräisesti, että minun tavaroitani oli Ekun kotona tosi paljon. Minulla menisi useampi päivä kerätä ne kaikki. Sitten nostin katseeni takaisin hänen silmiinsä. Ekku sanoi asiat yleensä niin suoraan kuin kohteliaisuus salli. Se ei suinkaan rauhoittanut oloani. Sellainen valmisteleva lauseke ja kiire kertoa kuitenkin: kyseessä oli jotain vielä vaikeampaa kuin että tämä oli nyt tässä. Siristin silmiäni. Mikä sai hänen katseensa noin lasimaiseksi ja suun noin tiukaksi viivaksi? Ekku on pidempi kuin minä, mutta seisoi niin kippuraisessa ryhdissä, että olisin voinut katsella hänen päänsä ylitse keittiön ikkunasta takapihalle.
"Ooksä kipee?" sain kuiskattua. Ojensin epävarmasti toisenkin käteni Ekkua kohti. Mitä nyt? Pyörtyisiköhän hän?
"En. Tuu, mennään tohon pihaan."
"Mut Nasu-"
"Se pärjää nyt hetken."

Takapihalla kuuntelin ihan hiljaa tarinaa, joka minulle kuiskattiin. Se kertoi miehestä -- tai siihen aikaan varmasti pojasta -- jolla oli vihreät silmät ja sulavat keskustelunaiheet niin kuin prinsseillä, mutta joka ei lopulta ollutkaan oikea prinssi. Tarina keskeytyi vähän väliä, kun Ekku kurottui kurkistamaan naapurin puolelle, ettei vain kukaan ylimääräinen ollut kuuntelemassa. Yhden pidemmän tauon aikana hän kaivoi suuresti keskittyen vihreästä tupakka-askista yhden savukken, asetti sen huulilleen ja yritti vimmatusti sytyttää sitä vaaleanpunaisella sytyttimellään. Liekki ei ottanut tarttuakseen, vaan pyrki aina sammumaan. Lopulta nousin muoviselta puutarhatuolilta ja painoin sytyttimeen liekin Ekun puolesta. Kun halasin häntä, hän hengitti savua hiuksiini ja korvaani ja puristi vasemman kätensä sormilla kipeästi niskaani, eikä minulla ollut ratkaisua hänen huonoon oloonsa.

Hetken kuluttua Nasu sai vettä makuuhuoneeseen ruokalautaselta. Sen astiassa saattoi olla lasinsiruja. Aloin lakaista lattialta siruja rikkakihveliin. Valon suunta oli muuttunut ja sirut muodostivat pieniä sateenkaarenvärisiä läikkiä lattiaan auringonsäteiden osuessa niihin. Väänsin radion päälle, kun en muuta voinut. Ekun silmät nimittäin kävivät ovella joka kerta, kun ulkoa kuului askelia, puhetta tai autonrenkaiden rahinaa soraa vasten. Hain imurin, eikä sen äänen yli kuulunut mitään ulkoa. Se ei kuitenkaan saanut tyttöystävääni rauhoittumaan, vaan päin vastoin. Silti oli siivottava. Ei koiraa voinut pitää koko iltaa makuuhuoneessa.

Lopulta Nasun saattoi päästää huoneesta ja käyttää takapihalla. Istuimme Ekun kanssa sohvalla vierekkäin, eikä Netflix ollut päällä. Ekku piti vasemmasta ranteestani kiinni ja asetteli oikean kätensä sormia kerta toisensa jälkeen sormieni lomaan, eikä hän tuntunut millään saavan niitä asettumaan hyvin. En muista, koska olisin ollut niin pitkään hymyilemättä. Kapeat sormet näyttivät oikein erityisen valkoisilta ja minun käteni melkein punaiselta siinä valossa.

"Bpai Krung Thep gun ter", sanoin lopulta hiljaa, ja hiljaisuuden rikkoutuminen tuntui pistelyltä ihollani.
"Kuka huolehtii Nasusta ja Osiriksesta jos mä oon toisella puolella maapalloa, kirjaimellisesti, Bangkokissa?" Ekku kysyi pienen hiljaisuuden jälkeen. "Mitä jos jotain sattuu?"
"Lähtisiksä sitten johkin lähemmäs? Mun kans?"
"Chai. Sä saatat aivan hyvin päästä mukaan siihen lastennäytelmään. Ei me voida mennä minnekään."
"Paskat jostain Mulanista."
"En mä tiedä..."

Nasu vaihtoi asentoa pedillään. Katsoin Ekkua pitkään ja vakavasti silmiin ennen kuin kävelin etuovelle varmistamaan, että se oli lukossa. Kun palasin, ruuvasin sälekaihtimet kiinni ikkunoista ennen kuin istuin sohvalle. Kun suutelin vieläkin kai ahdistuksen takia hajamielisen oloisen tyttöystäväni kaulaa, pysähdyin vakuuttamaan, että hän oli vapaa. Menemään, tulemaan, ja vastaamaan siihen viestiin, johon hän oli vakuuttanut olevansa vastaamatta. Vaikka lähtemään yksin sinne Bangkokiin, jos hän halusi jonkun jäävän tänne huolehtimaan Nasusta ja Ompusta. Ja ellei hän halunnut mennä yksin, tai mennä niin kauas, niin minulta oli vieläkin Rovaniemi näkemättä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Chai part two

Kei, piirtänyt Chai Ensin oli Herra Andrei Dorokhov, ja se millä tavalla hänen neuvojaan ei ainakaan kuulu noudattaa . Sitten Kei kirjoitti vastatarinan Chai Sitten tuli Herra Andrei Dorokhov, ja se mihin hänen neuvojaan noudattamalla jouduin . Sitten Kei kirjoitti tämän. Tarina on julkaistu alun perin täällä . Sen on kirjoittanut Kei. Jos mä olisin ollut kuin Chai, olisin varmaan riiputtanut päätäni surkeana. Mutta mä en ollut, joten pidin pääni pystyssä, vaikka se tuntui painavan enemmän kuin mikään. Jos mulla ei olisi ollut Emiliaa.. Ajatus sai omatuntoni kiljumaan. Kai mä olin jollain tasolla totutellut ajatukseen, ettei tyttöystäväni tulisi ehkä enää koskaan takaisin. Pessimisti ei pety, niinhän sitä sanotaan. Mutta enhän mä herranjumala ollut voinut unohtaa mun tunteita. Mitä ihmettä mun päässä tapahtui? Kurkku tuntui karhealta, mutta sain avattua suuni: ”Emilia on tulossa kohta takaisin. Se… loukkaantui..” Jouduin vetämään henkeä monta kertaa sanojen välissä, niin itsepint

Ihana vauva (3. tarina ilman kenguruita)

Aamuja kului. Aurinko nousi samanlaisena joka aamu. Ensimmäinen, mitä näin, olivat aina Ekun hiukset. Harvoin maltoin nousta heti, vaikka ihan vain rivitaloasuntomme takapihallakin oli vaikka mitä tutkittavaa. Ekku veti minua puoleensa paljon voimakkaammin kuin omituiset sisiliskomaiset olennot, joita vilahteli pihassa lämpiminä hetkinä. Ujutin usein käteni Ekun paidan alle. Hänen ihonsa oli lämmin, ja oikeastaan vielä nukkuen hän aina silitti käsivarttani paidan läpi. Joskus nukahdin uudestaan siihen, heräsin pian uudestaan, näin Ekun hiukset ensimmäisenä uudestaan. Kahvi maistui kuulemma erilaiselta. Ei totta tosiaan ollut mitään Juhla-Mokkaa. Googletin, mistä saisi kunnon kahvia, ja kuulemma jossainpäin lähistöllä olisi Suomi-seura. Suomalaisia. He pitivät Suomi-kauppaa, josta saisi ostaa Juhla-Mokkaa, Vaasan Ruispaloja ja Turkinpippuria. Ekku nauroi, että ei tänne olla tultu mitään Ruispaloja syömään. Olin ihan samaa mieltä, haroin hänen hiuksiaan niin että hän sulki silmänsä, ja l

Jos mentäisiin Bangkokiin tai Rovaniemelle

Ekku, piirtänyt Ekku Saattoi haistaa, että kesä oli tulossa. Lunta oli vielä siellä täällä, eikä pihalla olisi tarjennut t-paidalla, mutta Ekun takapihalla tarkeni. Siihen paistoi juuri sopivasti aurinko, eikä siihen osunut tuuli. Pidin jalkojani koukussa edessäni puutarhatuolilla ja katselin Nasua, joka nosti jalkaa johonkin yksinäiseen heinänkorteen. Paljaita varpaitani paleli vähän, mutta muuten oli oikein hyvä olla. Mielessäni kävi, että koskahan olin viimeksi ollut kotona. Pitäisi varmaan käydä sielläkin. Mitähän kesällä? Oli ollut puhetta ukista ja mökistä. Äiti painosti minua Bangkokiin, koska kuulemma juuriinsa tutustuminen tekee ihmiselle hyvää. Kun olin sanonut, että minun juureni ovat kylläkin Espoon lähiössä, äiti oli huokaissut vastahakoisesti puhelimeen, että teki se vieraisiin kulttuureihinkin tutustuminen ihan hyvää. Olisin halunnut sanoa, että jos näin on, miksemme menisi johonkin normaaliin paikkaan, kuten Espanjaan tai Ranskaan. Tai Rovaniemelle: en ole ikinä oik