Siirry pääsisältöön

Max

"Voisitko sä antaa mulle sun numeron Chai?" Max kysyi maanantaina.
"Miksi?"
"Mitä luulet? Oliskohan siksi että mä voin viestiä sulle?"

//

"Lähe leffaan" Max tekstasi tiistaina.
"Mikä leffs" naputin vastaukseksi enkä jaksanut korjata virhettä.
"Crimes of grindelwskf" Max vastasi ja lähetti heti perään toisen viestin: "siis grindelwald"
"Harrypotter?"
Max lähetti minulle mustan peukaloemojin.
"Ei sitä mä en ymmärrä sitä"
"No joku toine"
"Ei mut mä tuun teille ja tuon piirrettyjä"
"Ok tuo asreplsnrtts", Max kirjoitti ensimmäiseen viestiin, ja seuraavaan "Aarreplaneetta"
Vastasin siihen lähettämällä hänelle peukalo- ja villakoiraemojin.
Hän lähetti minulle ravun ja kuunaaman.
Lähdin Maxin luo Aarreplaneetan kanssa, mutta jotenkin kävelimme silti tallille elokuvaa katsomatta ja juoksutimme Maxin hevosta kentällä, koska olihan talli melkein naapurissa.

//

Keskiviikkona kuulin jotain ihme ääntä puhelimestani kun kävelin kotiin maapohjahallilta.
"Haloo?" Max huusi kun sain puhelimen korvalleni.
"Sori, se oli mun tasku kuka soitti sulle", naurahdin.
"Villiä."
"Mä oon kirkolla. Melkein teidän kämpän kohdalla. Tuu saattaan mut kotiin."
"En tod. Siellä on kylmä. Mut mennään ostaan mulle uudet talvikengät."
"En mä voi tulla kauppaan. Mulla on tukka märkä."
"Älä esitä. Kävele siihen tienpäähän niin mä tuun ja tuon sulle pipon."
"...selevä."
Sen jälkeen kävimme kaupassa. Max osti uudet kengät, jotka olivat hänen mielestään rumat, mutta lämpöiset tallille. Minä ostin irtokarkkia. Päädyimme vahingossa puoleksi tunniksi tallille vaikka minulla oli tukka märkänä ja Maxin pipo päässä.

//

Torstaina en kuullut Maxista mitään. Olin ihan varta vasten tallilla ja meinasin kuolla Kein takia niin kuin aina, mutta se on ihan toinen tarina.

//

Perjantaina säikäytin Maxin tallilla hyppäämällä hänen niskaansa. Hänen hevosensa sai melkein kohtauksen. Max oli vihainen, mutta antoi anteeksi kun sai haetettua minulla hevosensa varusteet.
"Lähde potkimaan palloa maapohjahallille mun ja yksien poikien kaa", ehdotin kun hän puetti hevoselleen monimutkaisen näköistä potkupuku-loimihässäkkää.
"En tosiaankaan. Mä jouduin juokseen siellä kidutushallissa pallon perässä aina koulun takia joskus 1500-luvulla. Nyt mun ei oo enää pakko mennä sinne ikinä! Mutta voidaan kattoo joku leffa..."
"Mä en jaksa kattoa leffoja", sanoin surullisena. Olimme varmaan Maxin kanssa niin erilaisia, että tähän loppuisi tämä ystävyys ennen kuin alkoikaan.
"Selevä. Sit pelataan vaikka Kimblee ja dokataan", Max sanoi niin topakasti että räjähdin nauruun.
Illalla olimme pelaavinamme Kimbleä joimme kokista ja viinaa. Maxilla oli kai aika hyvä viinapää. Minulla ei tosiaankaan. Olin niin päissäni että suostuin lähtemään baariin aika helposti. Silloin minulle valkeni missä Kei on töissä ja aloin melkein itkeä. Max ei päästänyt silti minua lähtemään, vaan sanoi että ulko-oveen vaaditaan taika-avain, jonka sai vain juomalla kuusi tequilapaukkua. Ja minä join, enkä muistanut koko taika-avainta tai Keitä, vaan nauroin kaikelle alkoholin vuoksi hauskaksi muuttuneelle. Muistin kuitenkin kuulemma esitellä Maxin kaksi kertaa Markukselle, joka tietenkin aineellistui baariin, niin kuin melkein joka perjantai. Selvin päin olisin muistanut että Max tiesi jo kuka Markus on, enkä olisi kertonut Maxille Keistä.

//

Lauantaina minulla oli ihan hirveä olo.
"Mä kuolen", Max tekstasi minulle, enkä jaksanut vastata. Nukahdin. Kun heräsin, hän oli tekstannut uudelleen.
"Mulla on niin hirveä darra että voisitko pliis tulla kattoon mun kanssa notre damen kellonsoittajan" Maxin viestissä luki.
"On my way", vastasin viestiin ja yritin vielä hetken maata paikoillani liikuttamatta päätäni. Nukahdin taas muutamaksi minuutiksi.
"En mä voi tulla mä kuolin" kirjoitin Maxille havahduttuani.

//


Sunnuntaina olin jälleen elossa. Kävin aamulla kirkossa ja vaatteet vaihdettuani lähdin talliin. Max sanoi hei, mutta ei oikeastaan mitään muuta koko päivänä. Touhusin kaikkien muiden kanssa vaikka mitä, mutta lopulta päädyin Maxin kanssa kahdestaan taukotupaan.
"Vai että Kei", Max sanoi yhtäkkiä mietteliäästi, ja samalla hetkellä muistin mitä kaikkea kauheaa olin perjantaina päissäni kertonut hänelle.
"Voi paska", kuiskasin ja peitin kasvoni käsilläni. No niin, Chai. Sinulla oli hyvä mutta lyhyt elämä.
"Älä ny. Se on vaan elämää", Max sanoi ja pukkasi nyrkillään olkapäätäni.
"Ammu mut", pyysin ihan tosissani. Max luuli ilmeisesti että vitsailin, koska ei etsinyt kivääriä tai mitään.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Chai part two

Kei, piirtänyt Chai Ensin oli Herra Andrei Dorokhov, ja se millä tavalla hänen neuvojaan ei ainakaan kuulu noudattaa . Sitten Kei kirjoitti vastatarinan Chai Sitten tuli Herra Andrei Dorokhov, ja se mihin hänen neuvojaan noudattamalla jouduin . Sitten Kei kirjoitti tämän. Tarina on julkaistu alun perin täällä . Sen on kirjoittanut Kei. Jos mä olisin ollut kuin Chai, olisin varmaan riiputtanut päätäni surkeana. Mutta mä en ollut, joten pidin pääni pystyssä, vaikka se tuntui painavan enemmän kuin mikään. Jos mulla ei olisi ollut Emiliaa.. Ajatus sai omatuntoni kiljumaan. Kai mä olin jollain tasolla totutellut ajatukseen, ettei tyttöystäväni tulisi ehkä enää koskaan takaisin. Pessimisti ei pety, niinhän sitä sanotaan. Mutta enhän mä herranjumala ollut voinut unohtaa mun tunteita. Mitä ihmettä mun päässä tapahtui? Kurkku tuntui karhealta, mutta sain avattua suuni: ”Emilia on tulossa kohta takaisin. Se… loukkaantui..” Jouduin vetämään henkeä monta kertaa sanojen välissä, niin itsepint

Ihana vauva (3. tarina ilman kenguruita)

Aamuja kului. Aurinko nousi samanlaisena joka aamu. Ensimmäinen, mitä näin, olivat aina Ekun hiukset. Harvoin maltoin nousta heti, vaikka ihan vain rivitaloasuntomme takapihallakin oli vaikka mitä tutkittavaa. Ekku veti minua puoleensa paljon voimakkaammin kuin omituiset sisiliskomaiset olennot, joita vilahteli pihassa lämpiminä hetkinä. Ujutin usein käteni Ekun paidan alle. Hänen ihonsa oli lämmin, ja oikeastaan vielä nukkuen hän aina silitti käsivarttani paidan läpi. Joskus nukahdin uudestaan siihen, heräsin pian uudestaan, näin Ekun hiukset ensimmäisenä uudestaan. Kahvi maistui kuulemma erilaiselta. Ei totta tosiaan ollut mitään Juhla-Mokkaa. Googletin, mistä saisi kunnon kahvia, ja kuulemma jossainpäin lähistöllä olisi Suomi-seura. Suomalaisia. He pitivät Suomi-kauppaa, josta saisi ostaa Juhla-Mokkaa, Vaasan Ruispaloja ja Turkinpippuria. Ekku nauroi, että ei tänne olla tultu mitään Ruispaloja syömään. Olin ihan samaa mieltä, haroin hänen hiuksiaan niin että hän sulki silmänsä, ja l

Jos mentäisiin Bangkokiin tai Rovaniemelle

Ekku, piirtänyt Ekku Saattoi haistaa, että kesä oli tulossa. Lunta oli vielä siellä täällä, eikä pihalla olisi tarjennut t-paidalla, mutta Ekun takapihalla tarkeni. Siihen paistoi juuri sopivasti aurinko, eikä siihen osunut tuuli. Pidin jalkojani koukussa edessäni puutarhatuolilla ja katselin Nasua, joka nosti jalkaa johonkin yksinäiseen heinänkorteen. Paljaita varpaitani paleli vähän, mutta muuten oli oikein hyvä olla. Mielessäni kävi, että koskahan olin viimeksi ollut kotona. Pitäisi varmaan käydä sielläkin. Mitähän kesällä? Oli ollut puhetta ukista ja mökistä. Äiti painosti minua Bangkokiin, koska kuulemma juuriinsa tutustuminen tekee ihmiselle hyvää. Kun olin sanonut, että minun juureni ovat kylläkin Espoon lähiössä, äiti oli huokaissut vastahakoisesti puhelimeen, että teki se vieraisiin kulttuureihinkin tutustuminen ihan hyvää. Olisin halunnut sanoa, että jos näin on, miksemme menisi johonkin normaaliin paikkaan, kuten Espanjaan tai Ranskaan. Tai Rovaniemelle: en ole ikinä oik